امروزه انتخاب رنگ سرویس خواب و اتاق خواب، یکی از مسائل مهمی است که ذهن خریداران کالای خواب را به خود مشغول کرده است. در خرید سرویس خواب قطعات زیادی مثل تخت خواب و دراور و میز آرایش وغیره وجود دارد که بیشترین فضای اتاق را در بر خواهد گرفت. حال میخواهیم ببینیم آیا رنگ سرویس خواب بر روی کیفیت خواب افراد اثر میگذارد؟ جواب بله است.


در علم روانشناسی مباحث زیادی در خصوص چگونگی تاثیر رنگ در خلق وخوی افراد وجود دارد. رنگها معنی دار هستند و انعکاس دهنده احساس وشخصیت افراد میباشند. حال به بررسی رنگها می پردازیم:

رنگها به سه دسته تقسیم میشوند:

  •     رنگهای گرم : قرمز،نارنجی،زرد و...
  •     رنگهای سرد: آبی،سبزو...
  •     رنگهای خنثی: سیاه وسفیدوتوسی

رنگ گرم همچنان که از نامش پیداست باعث ایجاد احساس بیشتر و گرما در بدن میشود و شادابی و راحتی را القا میکند. این رنگ ها باعث میشود فضا کوچکتر به نظر آید،طیف رنگهای گرم باعث ایجاد حس راحتی در افراد میشود. رنگهای گرم باعث فعال شدن عکس المل مغز شده و احساس هیجان وعشق را القا میکند. در فضاهای خیلی بزرگ استفاده زیاد از رنگ گرم باعث ایجاد ابهت آن فضا میشود.

رنگ سرد به انسان حالت ریلکس شدن جهت تسکین و آرامش میدهد. این رنگها باعث ایجاد فضایی میشود که رضایت وعدم فعالیت مغز را بوجود می آورد:

    مثلا رنگ سبز آرامش دهنده و نشانه رشد وسلامت است.
    رنگ آبی نشانه قدرت واعتقاد است – رنگ زرد نشانه وضوح و خوش بینی است.
    رنگ نارنجی نشانه خوشحالی و دوستی است.
    رنگ خنثی: رنگهایی که به آسانی با رنگهای دیگر ترکیب شده ونشان از آرامش وصلح وسازگاری دارد. رنگ بژ و توسی از این طیف رنگ میباشد.
حالا به تلفیق رنگ سرویس خواب واتاق خواب خواهیم پرداخت:


تلفیق رنگ آبی و زرد ساحلی ایده آل و آرام را در ذهن تداعی میکند.
صورتی کم رنگ محیطی بی سر وصدا و آرامش کامل را انتقال میدهد که مناسب برای اتاق خواب زوجین است.همچنین رنگ زرد به خاطر مثبت بودن برای اتاق نوجوان استفاده شود البته رنگ زرد  به تنهایی باعث بدخلقی و تند اخلاقی خواهد شد  ، پس بهتر است با رنگهای دیگری تلفیق شود.

رنگ های صورتی پر رنگ مناسب اتاق دخترانه است که با سرویس خواب سفید فوق العاده زیبا خواهد شد.


رنگ مشکی یک رنگ خنثی است که اگر با رنگهای سفید و نقراه ای و طلایی و مسی تلفیق شود بسیار فوق العاده خواهد شد.


تلفیق رنگ مشکی وسفید تضادی را ایجاد میکند که باعث بزرگ نشان دادن فضاهای کوچک شده که میتوان در اتاق خواب با سرویس خواب های سفید ومشکی اینگونه فضا ها را ایجاد کرد.


رنگ بنفش به علت با شکوه بودن از منظر روانشناسی ، اگر در کنار رنگ زرد قرار گیرد جلوه خاصی خواهد داشت .

البته تمایل اکثر خانم ها به طیف روشنتر رنگ بنفش میباشد و در طراحی ها کمتر از رنگ تیره آن استفاده میشود.